Bray, The Burren and the Cliffs of moher - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Fenna Woudt - WaarBenJij.nu Bray, The Burren and the Cliffs of moher - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Fenna Woudt - WaarBenJij.nu

Bray, The Burren and the Cliffs of moher

Blijf op de hoogte en volg Fenna

26 Januari 2014 | Ierland, Dublin

De pubcrawl donderdag was leuk! Het is hier nu Tradfest tot zondag. Dat houdt in dat elke pub in de Temple bar district vanaf 10 uur ’s ochtends live Ierse muziek heeft. We zijn met een groep in drie verschillende pubs geweest. We waren het grootste gedeelte van onze tocht met een man of 15 dus dat is erg leuk! Helaas kan ik de rest van de tijd niet genieten van het Tradfest, allen misschien vanmiddag nog..
Vrijdag in de klas moesten we allemaal iets meenemen van ons recept. Ik vond het maken van Snert te veel moeite en tijd dus ik heb bij de Lidl “echte” Gouda kaas en mosterd gekocht en appelsap en spa rood (als je het mixt ziet het er uit als bier). Om zo hun toch maar een indruk te geven van Nederlands eten. Ze vonden het allemaal erg lekker. We hadden super veel eten, maar het is allemaal op: de Hottaok, Potato cakes, Cheese bred, Tart Tartin etc.
Vrijdagmiddag ben ik met 3 meiden van mijn klas (en 2 Brazilianen, maar daar heb ik geen woord mee gewisseld omdat ze geen Engels spraken..) naar Bray geweest. Het is een badplaats met een strand. Het was erg somber en verlaten, maar zomers schijnt het druk te zijn. Er was daar een berg en Soyoung wilde graag de helling bekijken, omdat ze in de film Once (oid) dat had gezien en er fan van was. Nou het was me een wandeling! Het begon goed met trappen, maar het werd uiteindelijk een hele klim door een hoop blubber. Nu miste ik de wandelschoenen die ik begon te haten. Onze trip hebben we afgesloten met Fish and Chips.
Dag 7-8 26-1-14
Gister, zaterdag, ben ik heel vroeg opgestaan om naar de west kust te gaan. 6:20 moesten we verzamelen, dus ik moest 5:30 ik mijn bed uit . Het voordeel van een grote stad is dat Subways 24/7 open zijn dus ik had alweer lekker koffie! :) Echter toen we met zijn allen de bus in moesten was de bus te vol dus moeten wij vieren (3 jongens van school ook) wachten op de volgende bus. Helaas, maar het maakte niet veel uit. We hadden nu koffie in Dublin ipv. koffie in Galway. In Galway kwam de tourbus daar ons oppikken en ging alles helemaal goed. Met de bus zijn de de Burren in gegaan. The Burren is UNESCO World heriatge, dus ook iets wat je gezien moet hebben. Het is eigenlijk een heel kaal landschap van Limestone, het ziet er echt enorm gaaf uit. Eerst bracht de bus ons naar een family farm van de touroperator. De familie MacCoole, het bedrijf wordt gerund door broer en zus. De zus heeft ons in Dublin in de juiste bussen gestopt en de broer deed alleen de rondleiding op de boerderij die voor de rest wordt gerund door hun vader. Onze echte tourguide was eigenlijk onze buschauffeur. Die vertelde over van alles onderweg. Hoeveel pubs elk dorpje had (een kleine bijv had er 9 en maar 2 winkels) en over een speciaal match making festival. “Hier hebben we geen online dating nodig”.
Vanuit de boerderij was er een korte klim omhoog voor een mooi uitzicht. Aangezien het weer “crazy” was werd ons aangeraden een regenpak aan te trekken. Hij was goed voorbereid want hij had een schuur vol met goede regenpakken. Dus toen iedereen in het zelfde rode outfit was gehesen konden we omhoog. Wat interessant is aan de manier van boeren daar is dat ze de koeien daar zomers in het dal laten lopen en in de winter op de berg (in andere landen is dit andersom). Dit omdat vanwege de leisteen de grond op de bergen heel droog is. Het regent er elke dag, maar op de berg is het totaal niet blubberig. De kalksteen voert het water snel af, wat ook zorgt voor veel ondergrondse rivieren. Boven op de berg waaide het super hard en precies op de stop hadden we een lekkere douche. Toen we 10 minuten later weer beneden stonden was het al weer droog.. Na een lekker stuk zelf gebakken taart (helaas door een stofdoek van een vriendin van de meneer MacCoole), konden we bus weer in. Daar kregen we te horen dat we misschien niet naar de Cliffs konden, omdat die dicht zouden zijn vanwege het slechter weer. Eerst zijn we nog langs een Dolmen(Hunebed) gereden, waar het binnen 1 minuut omsloeg van zon naar hagel. Vervolgens ging de buschauffeur toch proberen bij de Cliffs te komen, wat lukte. We mochten er wel maar een kortere tijd zijn dan normaal voor de veiligheid. Want als er een stortbui zou komen zou het levens gevaarlijk worden. Het stormde daar ook echt enorm hard, maar het was echt mega gaaf om te zien!!
Terug zijn we langs de kust gereden en nog even gestopt bij een ruïne van een oud kasteel, daarvan zijn we er onderweg echt super veel tegen gekomen. De omgeving in Ierland is een beetje een combinatie van de glooiende heuvels van Engeland met het ruige van Schotland. Ik vind de stenen afscheidingen van de weilanden echt nog steeds super mooi. (Dry stone walls).
Tot slot even een snel rondje door het centrum van Galway gelopen wat niet zo boeiend was. De jongens wilde de eerste optie bus terug naar Dublin, dus hebben we die maar genomen. Kortom een vermoeiende lange dag, maar wel heel veel gezien. Thuis gekomen zaten alle Spanjaarden en Mexicanen in onze woonkamer bier te drinken, dus heb ook nog een borreltje gedaan. Na 1 dopje echte mexicaanse tequila,zonder dropshot, (Mexicanen doen aan doppen :D) lekker mijn bed in gekropen.
Vandaag nog niets gedaan, mijn roomies willen vanavond de stad weer in dus wie weet. Ik begin al lekker te wennen hier. Zo ff de stad in of huiswerk maken. Ik ben echt heel redelijk gewend. Zelfs aan het feit dat de autos links rijden, al helpt het ook dat bij elke oversteek staat look left (en aan de andere kant look right). Ook denk ik soms al in het Engels, dus dat gaat de goede kant op ;). En oma, ik doe voorzichtig hoor. En tantes en ik denk niet dat jullie All you need is love hoeven te gaan schrijven hoor :P. Al zijn de Ieren toch aantrekkelijker dan ik had verwacht. ^^
XX

  • 26 Januari 2014 - 15:16

    Tine:

    Leuke Veeteler/BWA/Voeding review Fen!! Met koeien die op limestone staan en taart eten maak je de hele jaarclub blij ;)

  • 26 Januari 2014 - 15:24

    Fenna Woudt:

    Haha ja he ;) ik voelde me ook echt een Wageningse student :P Nog een trekker op de foto en me even verdiept in de ecologie die daar ook bijzonder is. Voor landbouw is het helaas totaal ongeschikt. En voor de voedingsmiepjes :P, ze zijn in Ierland er van overtuigd dat oesters en guinesses beter is dan drugs :P

  • 26 Januari 2014 - 16:00

    Leen En Ellien Van Der Kooij:

    Gelukkig ben je niet weggewaaid en helemaal klaar voor de Fashion Week met die mooie regenoutfit! Krijgen die Brazilianen een basiscursus Engels of volgen ze dezelfde lessen als jij? Ben benieuwd wat de komende week gaat brengen. Have Fun!

  • 26 Januari 2014 - 16:02

    Fenna Woudt:

    Het verschilt heel erg. Er zitten hier extreem veel brazilianen en koreanen. De gene waar ik mee was zitten op het zelfde niveau. Haha die regenjassen zijn heel lelijk, vooral met nog een jas er onder, maar ja ze werkten wel echt goed.

  • 01 Februari 2014 - 12:21

    Lida Klink:

    Hoi lieve Fenna,

    Wat een belevenissen! Ontzettend leuk om jouw verhalen te mogen delen. Geniet ervan! Liefs Nico en Lida.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ierland, Dublin

Fenna

Actief sinds 22 Jan. 2014
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 7214

Voorgaande reizen:

22 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

22 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

19 Januari 2014 - 15 Februari 2014

Taalcursus in Dublin

Landen bezocht: