De eerste paar dagen in Dublin - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Fenna Woudt - WaarBenJij.nu De eerste paar dagen in Dublin - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Fenna Woudt - WaarBenJij.nu

De eerste paar dagen in Dublin

Door: Fenna

Blijf op de hoogte en volg Fenna

22 Januari 2014 | Ierland, Dublin

He allemaal,
Om even een uiteenzetting te doen over wat ik allemaal al heb gedaan in Dublin heb ik even een waarbenjij.nu gemaakt. Voor 4 weken misschien wat overdreven, maar ik vind het wel leuk om te doen. Ik vind het ook nog steeds leuk als jullie vragen hoe het hier gaat ;) en sorry voor mogelijk kromme zinnen en spelfouten(A).

Dublin is echt super leuk, ik had nooit gedacht dat ik het zo tof zou vinden. Ik was niet zenuwachtig ofzo, maar het is veel leuker dan verwacht. Ik vrees nu al dat 4 weken echt te kort gaan zijn. Ik verblijf in een residentie met 12 andere internationale, 2 mexicanen, 2 fransen, 1 italiaan en 6 spanjaarden. Super leuk, het enige nadeel is dat als ik niet oppas ze Spaans spreken en dat kan ik met mijn anti-talenknobbel al helemaal niet. De residentie bestaat uit 3 units, elke unit deelt een badkamer en een keuken, maar er is in unit 3 een grote woonkamer en keuken. Iedereen loopt ook bij elkaar binnen. Ik zit met 1 spaans meisje op een kamer. Ze is super tof (wel een kou kleum), helaas is haar Engels heel slecht dus het communiceert nog een beetje moeilijk. De residentie is net buiten het centrum, het uitgaansgedeelte is ong. 20 minuten lopen en de school 15 minuten. Dus ik wordt misschien nog wel slank van al dat lopen. :P
De school is ook super leuk, er zitten ongeveer 150 mensen op de school gok ik. Ik zit in de klas met level B2+, er is nog 1 klas hoger nl C1. (de niveaus zijn A1, A2, B1, B2, C1, C2 en C2 is native speaking). Heel veel mensen hier vinden mijn Engels super goed, dus dat geeft zelfvertrouwen! Ik ben ook de enige Nederlander op de school, dus ben een bezienswaardigheid! :P (Er zijn ook 2 belgen, maar die spreken alleen frans.. :S) Ik zit met ongeveer 9-10 mensen in de klas steeds. De lessen zijn heel afwisselend. Ik heb van 9:00-12:15 general English en van 12:25-13:25 een extra uur converstation. In de les doen we veel verschillende dingen en elke dag een thema. Het thema maandag was planten en dieren en vandaag was het koken. Het lijkt wel of ze het speciaal voor mij hebben uitgezocht ;)

Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in de school: de les begint is met het bespreken van het huiswerk, dit was in dit geval een invul tekst met verschillende vormen van use to, get used to, to be use to etc. dit hadden we gister behandeld. Tijdens het bespreken wordt er voorgelezen door iemand van ons en verbeterd als de uitspraak echt niet goed is, het accent wordt er helaas niet uitgeramd, maar dan blijf je bezig :P. Ook worden dingen uitgelegd waarom dat zo is. Daar nog een korte oefening in 2 tallen met vragen met Do you usually …? And did you use to..? etc. en dan netjes antwoord geven met I usually etc. Daarna eerst een gesprek in de groep over wie wat voor vreemds ooit gegeten heeft(leuk met 2 uit Korea, 1 Franse een Belg en 5 Brazilianen). Daarna een film over insectensnoep, daarbij een aantal verschillende soorten vragen. Over wat ze zeggen, maar ook in nu bijv. welke soorten insectengerechten langs komen en die in de volgorde van de film zetten. Vooraf bespreken we dan wat wat is (cockroach lollys bijv.) en daarna meteen weer bespreken. Ook als er tussen door nieuwe woorden en uitspraken langs komen krijgen we dat uitgelegd. Daarna een blad met allemaal soorten eten met de woorden er onder, dat afdekken en in 2-3 tallen zeggen wat het is en kijken of het klopt. Met ook controle op de uitspraak (tomato, potatoe etc.) Daarna ook alles in categorieën verdelen. Daarna alle verschillende soorten manieren van koken/voedsel bewerking besproken (afhankelijk van wat en hoe je snijd welke woord voor snijden je gebruikt). Daarna alles in 2-3 tallen herhalen doormiddel van uitbeelden. Daarna wil een invul oefening met die groente in zinnen met de bewerkingen. Daarna een luister oefening van iemand die een recept bespreekt en dan goed luisteren wat er allemaal in moet. (lekkere pompoen soep met cocosmelk en chili). Tot slot nog 2 invul oefeningen met linking words. Met ook weer veel uitleg. Ik heb nu als huiswerk om de komende 2 dagen buiten de les een recept te schrijven van een typisch gerecht uit jouw land met dus alle ingredienten, bewerkingen en de juiste linking words (then, after, so, when, provided, although enz.). Vrijdag wordt dit dan gebundeld in het grote B2+ receptenboek.
In de lessen zit dus ook heel veel interactie. Je leert de andere ook kennen door alle vraag antwoord gesprekjes en oefeningen. De docent is ook heel erg lief, goed en complimenteus. Daarna heb ik nog een uur conversationles. Vandaag was dat een discussie. De groep weer in 2-3 tallen en dan discussiëren maar! De docent schreef ook op als ze foute hoorde in zinsbouw of grammatica gebruikt en deze besprak ze dan na de discussie. De vorige les hadden we een onderwerp vergeven met en vertellen wat je er van vind denkt en met een nieuwsartikel over dat onderwerp waar ook weer nieuwe woorden worden uitgelicht. Maar alles is super leuk en leerzaam!

Goed nu de rest buiten de school. Ik heb mijn koffer pas maandag avond laat gekregen, omdat hij achter was gebleven op schiphol Dus dat was wel eventjes iets minder. Maar ik mocht alles van iedereen lenen en iedereen leefde mee met mijn koffer dus dat was wel leuk. Ik was wel eerder in Dublin dan ik in kon checken dus ik ben toen al even de school gaan zoeken en ik ontdekte in een boekje dat er 10 meter verder op een gratis concert was dus ik heb 45 min naar een beroemd violen, cello kwartet geluisterd. ’s Avonds met de Italiaan uit de residentie gekookt en daarna vooral zitten duimen dat mijn koffer er snel was.
De school heeft in de middagen een social programm. Maandag ben ik met 2 andere meegegaan met de Dublin walking tour, het was niet heel boeiend, maar wel fijn de hoogte punten even te zien. Voor de activiteiten is nu net een nieuw meisje aangenomen, ik hoorde al dat die andere wat meer outgoing en leuker was, maar helaas. Dinsdag ben ik meegegaan met een groepje naar de Sint patricks kathedraal, daarna wilde een Italiaan wel mee naar de pub (ik wilde heel graag een pub zien). Dus we hebben in de beroemde Temple bar lekker bier gedronken (6,7 voor een pint :O, achterlijk), dat was wel heel erg leuk. ’s Avonds snel ff gekookt en daarna wilde mijn roomies naar de Dicys, omdat ze gehoord hadden dat het daar leuk was. En dat was het zeker! Veel internationale (een soort IC :P), maar dan beter en groter. Op dinsdag is de entre 5 euro, maar een pint van welk merk dan ook is dan 2,5 (ook Heineken, Guinness is toch minder lekker). In de loop van de week wordt het steeds duurder (op zaterdag 10 euro en entree en 5 euro per pint), maar op zondag is het zelfs maar 2euro per pint. Dus de mensen van school gaan bijna elke zondag en dinsdag, dus ik denk ik ook wel! Het is daar super groot en voor een deel buiten met goede muziek, dus ik vermaak me wel, helaas is het wel een half uur lopen. Ze raden af hier in het donker alleen over straat te gaan, dus ben voor het stappen wel afhankelijk van anderen, gelukkig wonen we met 13. Er zijn hier heel weinig Nederlanders (in tegenstelling tot Brazilianen en Spanjaarden), maar zelfs dan ontkom je niet aan de Wageningse terror binnen een uur in de club kom je ze weer tegen :P.
Onze residentie is naast een kebab zaak, dus het was vannacht nog smullen met z’n 4e :P.

Vandaag even rustig aan gedaan, even bij komen, huiswerk maken en alle indrukken verwerken, want ik werd weer een beetje chaotisch ;) Vandaag was er een tour naar de botanische tuinen (in de winter?) en er is nu movie club. Misschien vanavond nog even de pub in ;). Ik heb eindelijk de Lidl gevonden en dan valt het wel mee met hoe duur het eten hier is. Onderweg naar school loop ik door de grote winkelstraat, incl straatartiesten etc. dat is wel super leuk, alleen baal ik dat al op 20 kg bagage zat en ik dus niet echt kan shoppen. Er zitten hier 2 mega primarks (penneys), vlakbij en ik ben helaas al verliefd op een gala jurk .

Ik mis Nederland minder dan verwacht. Het continu engels moeten spreken is ook makkelijker voor me dan ik wacht. Ik miste maandag de kroeg niet eens! (al heb ik al wel ff snel de programma bekendmaking gekeken :P).

Nou omdat het anders echt een te lang is stop ik weer ff. Ik kan nog zoveel meer kwijt, maar anders leest echt niemand het meer!


PS de wifi hier is frustrerend slecht 

  • 22 Januari 2014 - 19:09

    Marijke:

    Leuk om alles zo te lezen! En.. leuk voor jezelf om dit bij te houden. Tot skype lieverd!

  • 22 Januari 2014 - 19:18

    Jacqueline:

    Hej Fenna, leuk om te horen hoe goed het je bevalt!! En fijn om te voelen dat het wel goed zit en zeker komt met je Engels. Take your time and take care!!!

  • 22 Januari 2014 - 19:24

    Leen En Ellien Van Der Kooij:

    Hoi Fenna,
    Wat leuk dat je ook (tijdelijk) op deze site bent. Leuk verslag. Ben benieuwd met hoeveel nieuwe recepten je naar huis gaat! Gelukkig ook leuke pubs, komt dus helemaal goed met je social life. Ik hoop dat je nog heel veel leert en dat je ook nog veel meer leuke dingen gaat zien.

    Best Regards,
    Ellien

  • 22 Januari 2014 - 23:58

    Saskia:

    Lieve Fen,

    Fijn om te horen dat je koffer toch nog is aangekomen! Enneh, misschien zijn pakketjes met je droomgalajurk versturen naar Nederland wel betaalbaar? ;) No Worries! (Dat zeggen de Australiers hier ongeveer 20 keer per minuut)

    Heel veel plezier en we skypen wel weer een keer!

    Liefs Sas

  • 23 Januari 2014 - 09:35

    Inge:

    Hee Fennie!

    Leuk om te lezen :) Jij redt je overal wel!
    Misschien kun je terugreizen in de galajurk, met twee dikke truien en eventueel een spijkerbroek eronder? ;)

    Veel plezier nog!
    xxx

  • 24 Januari 2014 - 06:15

    Marlien:

    Hoi Fenna, leuk om je verslagen te lezen! Klinkt alsof het een goede keuze was om naar Dublin te gaan. Ga je voortaan Funna noemen .... Xxxx

  • 26 Januari 2014 - 16:34

    Margreet:

    Hoi Fenna, je verhaal klinkt heel aanstekelijk, helaas ben ik inmiddels iets te oud....
    Nog veel meer plezier in Dublin gewenst. XX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ierland, Dublin

Fenna

Actief sinds 22 Jan. 2014
Verslag gelezen: 392
Totaal aantal bezoekers 7218

Voorgaande reizen:

22 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

22 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

19 Januari 2014 - 15 Februari 2014

Taalcursus in Dublin

Landen bezocht: